Branding

4 redenen waarom branding super belangrijk is

By 15 januari 2019 No Comments

Branding is bouwen aan je merk!

Je kunt alle activiteiten en contacten met klanten beschouwen als branding. De brand, je merk, moet ervoor zorgen dat marketingactiviteiten een goed gevoel oproepen. Je moet weten wie je als organisatie bent, dat vertellen en laten ervaren. Het geeft je marketing inhoud en context.

4 krachtige voordelen

  1. Je onderscheid jou van je concurrenten;
  2. Het verhoogt de waarde van je producten of diensten – There’s a reason people are willing to pay more for an Apple product over that of their competitors;
  3. Je connect jouw klanten met je merk. The art of storytelling lets you engage with customers on an emotional level;
  4. Branding zorgt voor loyaliteit van je klanten.

Er wordt dus gebruik gemaakt van een merkstrategie in plaats van een productstrategie. Lees hier de 4 belangrijke elementen in branding

Paar vormen van branding

Corporate branding

Gaat vooral over het organisatiemerk. Door de invloed van sociale media wordt ‘the company behind the brand’ steeds belangrijker omdat mensen als het ware achter de schermen van organisaties kunnen kijken. De krimpende arbeidsmarkt zorgt er voor dat mensen steeds kritischer kunnen zijn. “Wil ik hier wel werken?”

Citybranding

Steeds meer gemeenten en steden gaan aan de slag met citybranding. Doel: financiers, studenten, toeristen en bewoners aantrekken. Niet alleen kwijnende stadjes in krimpregio’s, juist ook succesvolle metropolen proberen zich steeds vaker als merk te profileren. Amsterdam doet dat succesvol, maar bijvoorbeeld ook Barcelona.

Personal branding

Bloggers, vloggers. In toenemdende mate vinden we hier de grote personal brands. Kim Kardashian is nog steeds een van de groten, maar denk bijvoorbeeld ook aan onze eigen Enzo Knol.

Clubbranding

Voetbal gaat al lang niet meer alleen om spelers en de bal. Er is een miljardenindustrie ontstaan, waarbij branding essentieel is. Juist daardoor lopen miljoenen jochies all over the world in een shirtje van Manchester United en kunnen clubs als Real Madrid en Barcelona aankopen financieren uit de extra opbrengsten van merchandising. Branding zorgt voor magie. En magie is aantrekkelijk in alle werelddelen.

Bron: gototalbranding.nl

buro brugge | Ontwerpers voor online & offline communicatie