Branding

Waarom een verkeerd lettertype slecht is voor je merk

By 20 maart 2019 No Comments

Definitie typografie

 

Typografie omvat alle aspecten die horen bij het opmaken van teksten. Hieronder vallen onder andere de keuze van lettertypen, hoofdletters en kleine letters, regelafstand en witruimtes, onderlijning etc.

 

Typografie, een van de allerbelangrijkste aspecten in branding

 

Omdat op bijna iedere website de tekstuele boodschap gelezen wil worden en die dus een prominente plaats krijgt, bepaalt typografie voor een groot gedeelte de uitstraling van een website. De leesbaarheid van typografie op een scherm wordt bepaald door de kolommen, lettergrootte, interlinies en het lettertype zelf. Grofweg bestaan er drie soorten lettertypen:

De schreefloze letter heeft een strakke en zakelijke uitstraling. De principes van autoriteit , commitment en consistentie passen hier goed bij, omdat strenge vormen consequent gedrag oproepen. Bezoekers zijn eerder geneigd zich consequent te gedragen bij een meer belerende uitstraling.

Een schreefletter is veel vriendelijker en beter leesbaar in grote stukken tekst. De principes van wederkerigheid en sympathie passen hier goed bij omdat je door vriendelijk gedrag te vertonen eerder vriendelijk gedrag terug krijgt (wederkerigheid) of hetzelfde gedrag gaat vertonen (sympathie).

Als laatste de handgeschreven letter, die is vaak slechter leesbaar, persoonlijk en sierlijk. De principes van schaarste en sociale bewijskracht zouden hier goed bij passen. De handgeschreven letter heeft een veel persoonlijkere uitstraling dan schreef- en schreefloze letters. Handgeschreven letters worden geassocieerd met menselijk gedrag en worden sneller als exclusief ervaren.

Laurens Boex in De psychologie van het overtuigen: design = beïnvloeding

5 tips hoe typografie je branding versterkt

 

  1. Elk lettertype voelt anders aan, kies een lettertype dat bij je merk past. Wil je zakelijk, strak, stoer en simpel zijn, of ben je juist lief, warm, sierlijk, romantisch en schattig?
  2. Een goed ontwerp is consistent. Te veel fancy lettertypes kunnen al snel voor een inconsistent uiterlijk zorgen.
  3. Test of je lettertype goed gebruikt kan worden voor websites.
  4. Laat je fontgroottes automatisch aanpassen aan de verschillende schermgroottes voor desktops, smartphones en tablets
  5. Lees alle tips op denieuwezaak.nl

Je keuze voor een bepaald lettertype roept associaties op bij mensen — een lettertype kan je raken.

Wil jij een gebruiksvriendelijke website met eigen identiteit? Heb je interesse om je bedrijf te rebranden, dan willen wij jou graag helpen om het maximale uit je budget te halen. Neem contact met ons op om alle mogelijkheden te bespreken.

buro brugge | branding & marketing